Nie bójmy się triad w badaniach

 

Nie bójmy się triad w badaniach

 

Stare powiedzenie mówi: co dwie głowy to nie jedna. Można by dodać: a co trzy głowy, to nie dwie. O ile przyzwyczailiśmy się do wywiadów indywidualnych i wywiadów w parach (diad), o tyle triady są wciąż rzadko wybieraną alternatywą. Trochę tak, jakby nie było wiadomo, jak je zakwalifikować… niby to już nie wywiady, a jeszcze nie mini-grupy. Ale czy to techniczne przyporządkowanie jest w ogóle istotne?

 

Triady sprawdzają się doskonale w badaniach motywacji, insightów konsumenckich, testach konceptów, badaniach eksploracyjnych postaw i zwyczajów – wszędzie tam, gdzie wymiana opinii i doświadczeń pomiędzy respondentami przyczyni się do bardziej pogłębionego obrazu badanego zagadnienia. Przy umiejętnym moderowaniu dyskusja w gronie trzech osób jest bardziej ożywiona niż w parach, można uzyskać więcej  argumentów, a przy dużej różnicy zdań widać nie tylko, które argumenty przeważają, lecz również jakie motywacje składają się na te różne argumenty oraz silniej oddziałują na postawy i opinie konsumentów.

 

Zaletą triad w stosunku do mini-grup (a tym bardziej standardowych grup ośmioosobowych) jest mała liczba respondentów, dzięki czemu cała trójka czynnie bierze udział w dyskusji przez cały czas jej trwania. W takim gronie eksploracja jest bardziej pogłębiona, a zachowania i motywacje konsumentów stają się bardziej zrozumiałe. W tak kameralnym gronie uzyskujemy pełniejszy i bardziej szczegółowy obraz procesu myślowego konsumenta niż w grupie, w której zbadanie konsensusu grupy niejednokrotnie nie pozwala na pogłębioną eksplorację tegoż procesu.

 

W przypadku grup klienci zwykle rozliczają moderatora z tego, co i tak widać gołym okiem: czy zdołał włączyć do dyskusji wszystkich respondentów. Na takiej ocenie można od biedy poprzestać, jeśli badanie nie było zamierzone jako pogłębiona eksploracja, co się przecież zdarza... Ale jeśli poszukujemy dogłębnego wglądu w motywacje konsumentów i zrozumienia ich zachowań, nie wybierajmy automatycznie grup czy nawet mini-grup – wybierzmy właśnie triady. Nie kierujmy się zwykłą matematyką, jakoby więcej respondentów dawało nam „lepszy” feedback, bo przecież nie o liczbę respondentów chodzi w badaniach jakościowych.

 

W jednym z etapów moich niedawnych badań nad dopracowaniem pozycjonowania znanej marki triady sprawdziły się doskonale. Małe grono, kameralna atmosfera i czas dany każdej respondentce na wyrażenie swojego stanowiska do końca, pozwoliły uzyskać właśnie ten lepszy, bardziej dogłębny feedback i wgląd w jej proces myślowy i motywacje. Całość złożyła się na pełniejsze zrozumienie postaw wobec badanej marki, a w efekcie wytyczyła bardziej precyzyjnie kierunek i kluczowy punkt jej pozycjonowania. W sytuacji, gdy polski konsument staje się coraz bardziej świadomy, i jednocześnie wybredny, warto szukać alternatywnych możliwości zrozumienia jego motywacji.

 

Małgorzata Kiljańska

Konsultant badań jakościowych

 

Zobacz także:

Aktualności

Indeksy siły nabywczej Polaków 2015-09-01

W 2015 roku Market Side opracowało indeksy siły nabywczej dla polskich gmin. Opracowanie obejmuje 3.087 gmin i miast oraz 51 dzielnic w 5 największych miastach Polski.

Top sieci. Rozwój dyskontów i innych formatów spożywczych 2015-03-31

Kolejna edycja raportu Market Side nt rozwoju formatów spozywczych w Polsce.

Market i Drogeria Roku 2013 2013-04-17

Market i Drogeria Roku 2013

Wystapienie Prezesa Market Side, Macieja Bartmińskiego, na gali Market i Drogeria Roku 2013

 

 

Ocena sytuacji materialnej Polaków, marzec 2012 2012-04-12

Jak oceniamy sytuację materialną naszych rodzin? Na ile się ona zmienia? Jak mocno zaciskamy pasa, na czym próbujemy oszczędzać?

 

Rynek centrów handlowych w 2012 roku 2011-12-01

Co będzie się dzialo z centrami handlowymi w 2012 roku? Jaka będzie podaż nowej powierzchni? Jakie pojawią się nowe ograniczenia?

Metody badawcze na świecie 2010-09-09

Najbardziej popularnymi badaniami na świecie były w 2009 roku wywiady on-line (22%).

Spadek na rynku badań 2010-09-02

46% światowych obrotów rynku badań zostało wygenerowanych w Europie.

Warszawskie dzielnice 2010-08-10

W Warszawie w ostatnich 5 latach nastąpiły spore zmiany w ludności poszczególnych dzielnic.

Spadek ludności w dużych miastach 2010-07-03

W latach 2005 – 2009 ludność 10 największych miast zmniejszyła się o 56,364 mieszkańców, podczas gdy cała populacja Polaków wzrosła o 10,274 osoby.

Wyże i niże nie tylko w pogodzie 2010-01-15

Według prognoz Polskę czeka gwałtowne załamanie liczby ludności i starzenie się społeczeństwa. Czy rzeczywiście?