3 mln klientów centrów handlowych tylko ogląda rzeczy, a kupuje w internecie

Propertynews.pl /

W 2012 roku co czwarty Polak oglądał jakieś produkty w centrum handlowym, ale ich zakupu dokonał gdzie indziej. Takie zachowanie najczęściej dotyczyło ludzi młodych, singli, osób z wyższym wykształceniem i w dobrej sytuacji materialnej oraz mieszkańców województwa mazowieckiego – wynika z badania firmy Market Side.

Najczęściej osoby oglądające produkt w centrum handlowym, ale dokonujące zakupu poza nim, chciały kupić obuwie (głównie osoby w wieku 18-29 lat) lub odzież (głównie kobiety), czyli kategorie najbardziej istotne dla centrów handlowych. Kobiety często kupowały w ten sposób również kosmetyki / perfumy i sprzęt agd, mężczyźni sprzęt audio/rtv oraz sprzęt komputerowy.

Głównym miejscem zakupu poza centrum handlowym były sklepy specjalistyczne zlokalizowane poza centrami handlowymi oraz internet. W sumie oglądanie produktu w centrum handlowym i sfinalizowanie go przez internet – dotyczył co jedenastego (9 proc.) dorosłego Polaka, czyli ok. 3 mln klientów centrów handlowych. W tym przypadku chodziło głównie o zakupy sprzętu audio/rtv oraz komputerowego, rzadziej było to obuwie, kosmetyki, sprzęt agd czy artykuły dla dzieci / zabawki, a stosunkowo najrzadziej odzież. W przypadku mody ważna dla klienta jest możliwość przymierzenia produktu, tak aby upewnić się czy rozmiar i wygląd jest odpowiedni. Będzie to z pewnością silną barierą przed przeniesieniem znaczącej części zakupów do internetu. Jednak już dzisiaj dostępne są aplikacje pozwalające np. na wirtualne przymierzanie i dobór okularów na podstawie zdjęcia twarzy.

Zdecydowanie dominującym powodem zakupu poza centrum handlowym była niższa cena, czyli czynnik którego znaczenie w obecnych czasach rośnie. Zakupu asortymentu typowego dla centrów handlowych dokonywało przez internet 19 proc. Polaków. Są to najczęściej osoby młode i single, ale odsetek kupujący przez internet jest bardzo wysoki (30%) również wśród osób w dobrej sytuacji materialnej oraz wykonujących wolne zawody lub pracujących na stanowiskach kierowniczych, czyli w core targecie centrów handlowych. Dodatkowo, za kilka lat single w wieku 18-29 lat założą rodziny, będą dysponować większą siłą nabywczą i mogą utrzymać w internecie znaczącą część większego już, rodzinnego koszyka zakupowego – czytamy w badaniu Market Side.