Co to jest ESOMAR

 

Co to jest ESOMAR

 

 

Pod skrótem ESOMAR kryje się Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (European Society for Opinion and Marketing Research). Stowarzyszenie zostało założone w 1948 roku, jego biuro mieści się w Amsterdamie, przy ulicy Vondelstraat 172.

 

Misją ESOMAR jest umożliwienie prowadzenia lepszych badań rynku, konsumentów i społeczności. Jej realizacji służy najbardziej znana publikacja ESOMAR - tzw. Kodeks (International Code of Marketing and Social Research Practice). Jest to spis reguł, jakich przy prowadzeniu badań rynku zobowiązują się przestrzegać członkowie organizacji. Zasady wyłożone w Kodeksie są dość powszechnie respektowane (również przez firmy nie będące członkami ESOMAR) i mają nieformalny status wytycznych branżowych.

 

Do najbardziej znaczących z tych zasad należą:

  • Obowiązek zapewnienia anonimowości respondentom
  • Zagwarantowanie bezpieczeństwa danych
  • Rzetelne informowanie klienta o posiadanych kwalifikacjach i doświadczeniu
  • Nie podejmowanie działań dyskredytujących badania rynku i nie oczernianie innych badaczy
  • Informowanie klienta o technicznych szczegółach projektu (dobór i wielkość próby, angażowanie outsourcingu)
  • Jasne rozgraniczanie wyników badania od konkluzji nie popartych badaniami

 

Oprócz Kodeksu ESOMAR wypracowuje i publikuje zalecenia (Guideliness) dotyczące różnych obszarów badań rynku, takich jak badania z dziećmi i młodzieżą, badania mystery shopping, badania zadowolenia klienta, badania opinii i inne.

 

Członkowstwo w ESOMAR jest indywidualne – zapisać mogą się osoby fizyczne, po zarekomendowaniu przez innego członka ESOMAR oraz wniesieniu opłaty wpisowej. Aktualnie ESOMAR zrzesza około 5,000 członków w 100 krajach. Są to badacze oraz osoby zajmujące się badaniami po stronie klientów. W 2007 roku ESOMAR miał swoich oficjalnych reprezentantów krajowych w 76 państwach.

 

Corocznie ESOMAR wydaje katalog firm i organizacji badawczych (Directory). Jest to kilku-tomowy spis zawierający podstawowe informacje o ponad 1900 firm i organizacji badawczych z całego świata, których członkowie należą do ESOMAR-u (w Polsce jest w tej chwili 26 takich firm badawczych).

 

Również co roku ESOMAR organizuje kongres, na który zaprasza wszystkich swoich członków. Kongres trwa zazwyczaj 3-4 dni i ma wyznaczony temat wiodący. W ramach kongresu prowadzone są wykłady i warsztaty. Członkowie ESOMAR, często znający się z korespondencji biznesowej, mają okazję osobistego spotkania i nawiązania bliższej znajomości. Najbliższy kongres odbędzie się we wrześniu 2008 roku w Montrealu.

 

Oprócz kongresu, który jest najważniejszym dorocznym wydarzeniem, ESOMAR organizuje co roku kilkanaście konferencji tematycznych, poświęconych specyficznym zagadnieniom badawczym. W ciągu najbliższych kilku miesięcy będą to takie konferencje jak Latin America (Mexico City, 12-14 maj), WM3 – Worldwide Multi Media Measurement (Budapeszt, 1-4 czerwiec), Innovative (Kopenhaga, 16-18 czerwiec) czy Panel Research (Dublin, 21-23 październik).

 

Więcej informacji o ESOMAR na  http://www.esomar.org

 

Zobacz także:

Aktualności

Indeksy siły nabywczej Polaków 2015-09-01

W 2015 roku Market Side opracowało indeksy siły nabywczej dla polskich gmin. Opracowanie obejmuje 3.087 gmin i miast oraz 51 dzielnic w 5 największych miastach Polski.

Top sieci. Rozwój dyskontów i innych formatów spożywczych 2015-03-31

Kolejna edycja raportu Market Side nt rozwoju formatów spozywczych w Polsce.

Market i Drogeria Roku 2013 2013-04-17

Market i Drogeria Roku 2013

Wystapienie Prezesa Market Side, Macieja Bartmińskiego, na gali Market i Drogeria Roku 2013

 

 

Ocena sytuacji materialnej Polaków, marzec 2012 2012-04-12

Jak oceniamy sytuację materialną naszych rodzin? Na ile się ona zmienia? Jak mocno zaciskamy pasa, na czym próbujemy oszczędzać?

 

Rynek centrów handlowych w 2012 roku 2011-12-01

Co będzie się dzialo z centrami handlowymi w 2012 roku? Jaka będzie podaż nowej powierzchni? Jakie pojawią się nowe ograniczenia?

Metody badawcze na świecie 2010-09-09

Najbardziej popularnymi badaniami na świecie były w 2009 roku wywiady on-line (22%).

Spadek na rynku badań 2010-09-02

46% światowych obrotów rynku badań zostało wygenerowanych w Europie.

Warszawskie dzielnice 2010-08-10

W Warszawie w ostatnich 5 latach nastąpiły spore zmiany w ludności poszczególnych dzielnic.

Spadek ludności w dużych miastach 2010-07-03

W latach 2005 – 2009 ludność 10 największych miast zmniejszyła się o 56,364 mieszkańców, podczas gdy cała populacja Polaków wzrosła o 10,274 osoby.

Wyże i niże nie tylko w pogodzie 2010-01-15

Według prognoz Polskę czeka gwałtowne załamanie liczby ludności i starzenie się społeczeństwa. Czy rzeczywiście?